FAM-konceptet
Fastighets AB Andalucia del Mar (FAM), består av 28 fristående svenska aktiebolag. Varje bolag äger och förvaltar en lägenhet om tre rum och kök i storlekarna 113 – 143 kvm. Lägenheterna är belägna i Puerto Banus, Marbella kommun i Spanien och finns i två Comunidader inom Andalucia del Mar, Marbella, Spanien.
Ägandet i FAM sker i form av aktier i de 28 svenska aktiebolagen där aktierna motsvarar rätten att årligen disponera fasta bestämda veckor i bolagets lägenheter i Spanien. Aktierna innebär således en nyttjanderätt i bolagets lägenhet.
Lägenheterna är byggda under åren 1978–1984. För att lägenheterna skall hålla ett bra skick görs löpande reparationer och underhåll av lägenheterna. I boendekonceptet ingår fullt utrustade lägenheter och i lägenheterna finns allt från möbler, tavlor, linne, handdukar till glas, porslin, kaffebryggare och köksredskap mm. Det finns även tvätt- och diskmaskin i lägenheterna. Lägenheterna är även utrustade med aircondition.
På plats finns ett servicekontor, NAM-kontoret dit ägare kan vända sig för att få hjälp.
Varje lägenhet inom FAM-konceptet har även tillgång till en bilpool där man som ägare har möjlighet att förhandsboka en bil som ägaren kan nyttja under sin vistelse i lägenheten.
Förvaltning och administration i Sverige
För förvaltningen av FAM-bolagen utser ägarna vid de årliga stämmorna en gemensam styrelse som arbetar i enlighet med i Sverige gällande lagar, förordningar samt motsvarande tillämpliga regelsystem som gäller i Spanien. Årsstämmorna i de 28 bolagen hålls gemensamt på samma dag men röstningen sker per bolag.
Styrelsen har att följa Bolagsordningen i bolagen.
Styrelsen beslutar om Villkor- och ordningsregler som ägare har att iaktta och att följa.
Styrelsen beslutar inför varje år en övergripande arbets- och ansvarsfördelning mellan styrelsens ledamöter. Ordföranden ansvarar för den övergripande förvaltningen. Ansvaret fördelas mellan ledamöterna beroende på främst kompetens och erfarenhet. Arbetsfördelningen i styrelsen kommuniceras till ägarna samt finns på bolagens hemsida.
Styrelsen kommunicerar löpande med ägarna, bland annat genom återkommande styrelseinformationer som skickas till samtliga ägare efter varje styrelsemöte samt vid behov vid andra tillfällen. Information läggs även upp på hemsidan under ägarsidan samt i en för ägare i FAM sluten Facebookgrupp
Information till ägarna ges även vid bolagsstämman samt via bolagens årsredovisningar.
Administration i Sverige
Utöver styrelsens eget arbete som arbetande styrelse och för att utföra den svenska administrationen och redovisningen köps tjänster från en redovisningsbyrå i Sverige.
Den svenska köpta administrationen utför bl.a:
- Löpande redovisning
- Kontakter med svenska myndigheter, bl a Bolagsverket, Skattemyndigheten m.fl.
- Upprättande av årsredovisningar, deklarationer mm
- Fakturering och kravhantering
- Betalning av fakturor
- Kontakter med banker
Granskning av styrelsens förvaltning
Styrelsens förvaltning övervakas av en auktoriserad revisor som ägarna väljer vid bolagsstämman. Revisorn rapporterar årligen till ägarna via revisionsrapporten i årsredovisningen. Revisorn deltar om möjligt på bolagsstämman för att svara på frågor.
Förvaltning och administration i Spanien, NAM
För att förvalta lägenheterna och ge ägarna service på plats i Andalucia del Mar äger de 28 svenska aktiebolagen gemensamt ett servicebolag, Nordic Andalucia Management S.L. NAM-bolaget leds av en styrelse på två personer, FAM-bolagens ordförande samt ytterligare en spanienansvarig person ur den av aktieägarna valda svenska styrelsen.
Ledamöterna är registrerade som styrelse i Spanien. En av NAM–styrelsen utsedd ansvarig chef leder NAMs verksamhet på plats i Andalucia del Mar.
NAM har egen anställd personal
För att utföra sin förvaltning har NAM-bolaget egen anställd personal i form av för närvarande två administrativa tjänster varav en är den ansvarige chefen för verksamheten, städpersonal samt en handyman som bl.a. utför reparationer i lägenheterna och ansvarar för NAM-bolagets bilpool.
NAM-bolagets chef företräder FAM-bolagen vid de två Comunidadernas årliga stämmor och för löpande dialog med Comunidadernas styrelser och administration.
Chefen för NAM-kontoret leder verksamheten i Spanien och arbetar nära den spanienansvarige i styrelsen samt sköter offertintagning, upphandlingar mm från samtliga spanska leverantörer samt besiktigar och godkänner leveranser och utfört arbete.
NAM och ekonomin
NAM-bolaget tar årligen fram en budget som presenteras och godkänns av FAMs styrelse. En spansk redovisningsbyrå, sk.Gestoria, utför bolagets löpande redovisning och är behjälplig i övriga juridiska frågor.
NAM-bolaget revideras två gånger per år (halvår- o helår) av en revisor som ger NAM- och FAM-styrelsen revisionsrapporter över bolagets utveckling, ekonomi och redovisning. Det finns inget krav på revision i Spanien men för att säkerställa kvaliteten anlitas en revisor.
Denna revisionsbyrå är även behjälplig med andra eventuella juridiska ärenden i Spanien vid behov.
Hur hittar man NAM
NAM bolaget har sitt servicekontor inrymt i en av bolaget ägd lägenhet inom området, nr 16 i Casa 7, bottenvåningen. Öppethållande sker alla vardagar i veckan på angivna servicetider som finns på hemsidan.
Extra serviceuppdrag erbjuds ägarna enligt en av FAM-styrelsen årligen fastställd prislista.
Servicebolaget tillhandahåller även service i form av allmänna eller hyrda förråd för ägarnas privata ägodelar.
Servicekontoret administrerar upplåtelse av nyttjanderätter i de fall en ägare inte kan vara i Andalucia del Mar på sina veckor.
All upplåtelse av nyttjanderätter ska alltid ske via NAM-kontoret, vilket främst beror på spansk lagstiftning. Det är endast via NAM-kontoret upplåtelse av en nyttjanderätt kan ske. Bryter en ägare mot detta kan nyttjanderätten fråntas ägaren i enlighet med bestämmelserna i Villkors- och ordningsreglerna.
NAM-kontoret utför även olika andra administrativa uppgifter åt FAM-bolagen, ex administration av försäljningar av aktier/veckor, administration av aktieboken mm.
Samarbetsavtal
Ett samarbetsavtal är upprättat mellan de 28 FAM-bolagen och NAM-bolaget där det framgår vilken service NAM tillhandahåller åt bolagen inom FAM-konceptet.
Styrelsen och NAM-kontoret har ett nära samarbete för att hålla ihop bolagen och ge ägarna en fin vistelse i AdM under sina veckor. Den gemensamma styrelsen och administrationen gör det mer kostnadseffektivt och personalen på NAM-kontoret är kittet som håller ihop FAM.
Gemensamt ägande
Som ägare har man nyttjanderätt till sina veckor – vi äger inte en lägenhet utan nyttjanderätten till vissa veckor i en lägenhet. Det är ett gemensamt ägande och boende. Detta innebär många fördelar men också ett gemensamt ansvar att vårda det vi har, både lägenheten, det som finns i lägenheten och våra bilar. Det innebär också att styrelsens beslut fattas för att vara rätt för bolagen och de allra flesta ägare.
FAM-konceptet
FAM-koncpetet är unikt och något fint som verkligen är värt att vårda! Inom FAM-bolagen verkar vi för att tillsammans skapa och bevara en familjär och trevlig stämning mellan ägarna.
Vad som förväntas av dig som ägare
Vårt unika koncept innebär många fördelar för dig som ägare med ett bekymmersfritt och kostnadseffektivt ägande i Spanien med hög service.
Det innebär också att det finns vissa förväntningar på dig och ditt bidrag till konceptet. Som ägare förväntas du känna till och följa våra Villkor- och ordningsregler och du ska känna till vår bolagsordning.
Det är viktigt att du deltar på årsstämmorna i Stockholm. Har du inte möjlighet att delta på plats vill vi att du gör det genom fullmakt till styrelsen eller annat ombud.
Det är viktigt att du läser informationen som skickas ut via mail samt på hemsidan, www.andaluciadelmar.se.
Här hittar du även all information kring konceptet, våra lägenheter, kontaktuppgifter samt information om området mm.
Du skapar ett konto på hemsidan/ägarsidan för att hitta information för ägare. Viktigt att du också håller dina kontaktuppgifter akutella.
Styrelsen i FAM-bolagen, 241112